Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


skala

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
Nowa wersja Both sides next revision
skala [2015/01/12 09:38]
zozlak [Do czego służą skale?]
skala [2015/01/12 09:40]
zozlak [Do czego służą skale?]
Linia 8: Linia 8:
  
 ===== Do czego służą skale? ===== ===== Do czego służą skale? =====
- 
-  * Przekształcania surowych wyników [[test|testów]] w taki sposób, aby lepiej nadawały się one do analizy statystycznej. W szczególności obejmuje to: 
-    * Łączenie [[kryteriumoceny|kryteriów oceny]], które łamią założenie o lokalnej niezależności udzielania odpowiedzi w [[pseudokryteriumoceny|pseudokryteria oceny]]. 
-    * [[skrocenieskali|Skracanie skal odpowiedzi]] tych [[kryteriumoceny|kryteriów oceny]], których skale odpowiedzi są nadmiernie długie lub zawierają planowane luki (np. w maturalnym j. polskim). 
  
   * Określenia zakresu danych, na których później prowadzone są analizy statystyczne ([[skalowanie|skalowania]]).   * Określenia zakresu danych, na których później prowadzone są analizy statystyczne ([[skalowanie|skalowania]]).
-    * Wyniki tych analiz zapisywane są w bazie w tablicach //​skalowania_elementy//​ (parametry [element_skali|elementów skali]]) i //​skalowania_obserwacje//​ (oszacowania umiejętności uczniów).+    * Wyniki tych analiz zapisywane są w bazie w tablicach //​skalowania_elementy//​ (parametry ​[[element_skali|elementów skali]]) i //​skalowania_obserwacje//​ (oszacowania umiejętności uczniów).
     * Dla jednej skali może występować wiele oszacowań parametrów [[kryteriumoceny|kryteriów oceny]] lub ich [[pseudokryteriumoceny|grup]],​ jak również umiejętności uczniów, różniących się:     * Dla jednej skali może występować wiele oszacowań parametrów [[kryteriumoceny|kryteriów oceny]] lub ich [[pseudokryteriumoceny|grup]],​ jak również umiejętności uczniów, różniących się:
       * metodą uzyskania wyników (np. parametry z modelu 2PL lub z modelu Rascha)       * metodą uzyskania wyników (np. parametry z modelu 2PL lub z modelu Rascha)
       * i/lub zakresem wykorzystanych danych (np. tylko wyniki uczniów piszących egzamin zawierający dane zadania albo wyniki egzaminacyjne łącznie z wynikami testów zrównujących)       * i/lub zakresem wykorzystanych danych (np. tylko wyniki uczniów piszących egzamin zawierający dane zadania albo wyniki egzaminacyjne łącznie z wynikami testów zrównujących)
 +
 +  * **[zagadnienie zaawansowane]** Przekształcania surowych wyników [[test|testów]] w taki sposób, aby lepiej nadawały się one do analizy statystycznej. W szczególności obejmuje to:
 +    * Łączenie [[kryteriumoceny|kryteriów oceny]], które łamią założenie o lokalnej niezależności udzielania odpowiedzi w [[pseudokryteriumoceny|pseudokryteria oceny]].
 +    * [[skrocenieskali|Skracanie skal odpowiedzi]] tych [[kryteriumoceny|kryteriów oceny]], których skale odpowiedzi są nadmiernie długie lub zawierają planowane luki (np. w maturalnym j. polskim).
  
 ===== Jak używać skal? ===== ===== Jak używać skal? =====
skala.txt · ostatnio zmienione: 2015/04/28 18:53 przez zozlak