Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Both sides previous revision Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja Ostatnia wersja Both sides next revision | ||
ewdprocedurynoweskaleitesty [2015/06/20 16:53] t.zoltak [Zasady tworzenie opisów skal] |
ewdprocedurynoweskaleitesty [2017/08/28 21:14] t.zoltak [IV. Aktualizacja informacji o częściach egzaminów w bazie i definiowanie skal] |
||
---|---|---|---|
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | =====III. Aktualizacja informacji o częściach egzaminów w bazie i definiowanie skal===== | + | =====IV. Aktualizacja informacji o częściach egzaminów w bazie i definiowanie skal===== |
- | - Utworzenie skal (oraz //artefaktualnych// testów łączących kilka części egzaminu dla egzaminu gimnazjalnego i matury) przy pomocy funkcji //stworz_skale_ewd()// z pakietu ZPDzapis. | + | - Utworzenie skal (oraz //artefaktualnych// testów łączących kilka części egzaminu dla egzaminu gimnazjalnego i matury) przy pomocy funkcji //stworz_skale_ewd()// z pakietu [[ewdpakiety#zpdzapis|ZPDzapis]]. |
* Cały proces przebiega automatycznie, z tym że w przypadku zmiany struktury egzaminu w przyszłości, odpowiednio zmodyfikowana będzie musiała zostać również funkcja //stworz_skale_ewd()//. | * Cały proces przebiega automatycznie, z tym że w przypadku zmiany struktury egzaminu w przyszłości, odpowiednio zmodyfikowana będzie musiała zostać również funkcja //stworz_skale_ewd()//. | ||
* Funkcję //stworz_skale_ewd()// należy wywołać oddzielnie dla każdego rodzaju egzaminu (i oddzielnie dla każdego roku egzaminu). | * Funkcję //stworz_skale_ewd()// należy wywołać oddzielnie dla każdego rodzaju egzaminu (i oddzielnie dla każdego roku egzaminu). | ||
- | - Łączenie kryteriów w pseudokryteria w ramach skal.\\ Przeprowadza się na jeden z dwóch sposobów: | + | - Wyliczenie norm ekwikwantylowych dla skal //raschowych// odnoszących się do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego przy pomocy funkcji //wylicz_normy_ekwikwantylowe()// z pakietu [[ewdpakiety#ewdskale|EWDskale]] a następnie zapisanie ich do bazy. |
+ | * Egzamin gimnazjalny normalizuje się w odniesieniu do grupy osób kwalifikujących się do modelowania EWD. | ||
+ | * Sprawdzian normalizuje się w odniesieniu do wszystkich zdających, bez żadnych wykluczeń. | ||
+ | - Łączenie kryteriów w pseudokryteria w ramach skal.\\ Przeprowadza się na jeden z dwóch sposobów (lub wcale): | ||
* Na podstawie informacji o przynależności kryteriów oceny do zadań w arkuszu egzaminacyjnym. | * Na podstawie informacji o przynależności kryteriów oceny do zadań w arkuszu egzaminacyjnym. | ||
* Stosowany w przypadku matury. | * Stosowany w przypadku matury. | ||
- | * Wykorzystywane funkcje: //lacz_kryteria_z_nr_zadan()// z pakietu EWDskale. | + | * Wykorzystywane funkcje: //lacz_kryteria_z_nr_zadan()// z pakietu [[ewdpakiety#ewdskale|EWDskale]]. |
* Na podstawie analizy mającej na celu wykrycie kryteriów oceny łamiących założenie o lokalnej niezależności modelu skalowania. | * Na podstawie analizy mającej na celu wykrycie kryteriów oceny łamiących założenie o lokalnej niezależności modelu skalowania. | ||
* Stosowany w przypadku sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego. | * Stosowany w przypadku sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego. | ||
- | * Wykorzystywane funkcje: //lacz_kryteria_z_korelacji()// z pakietu EWDskale. | + | * Wykorzystywane funkcje: |
- | - Skracanie skal oceny (pseudo)kryteriów - tylko matura. | + | * //lacz_kryteria_z_korelacji()// z pakietu [[ewdpakiety#ewdskale|EWDskale]], |
- | - Wyliczenie i zapisanie do bazy norm ekwikwantylowych dla poszczególnych skal - tylko sprawdzian i egzamin gimnazjalny. | + | * //rysuj_laczenia_z_korelacji()// z pakietu [[ewdpakiety#ewdskale|EWDskale]], |
+ | * //edytuj_skale()// z pakietu [[ewdpakiety#zpdzapis|ZPDzapis]] (wzorzec edycji przygotowuje się ręcznie). | ||
+ | * Dla skal //raschowych//, związanych ze wskaźnikami jednorocznymi nie przeprowadza się łączenia kryteriów w pseudokryteria. | ||
+ | - Skracanie skal oceny (pseudo)kryteriów - tylko matura i tylko skale związane ze wskaźnikami trzyletnimi (nie //raschowe//). | ||
+ | * Realizowane przy pomocy funkcji //skroc_skale_oceny()// z pakietu [[ewdpakiety#ewdskale|EWDskale]], a następnie zapisywane do bazy przy pomcy funkcji //edytuj_skale()// z pakietu [[ewdpakiety#zpdzapis|ZPDzapis]]. | ||
=====Zasady tworzenia opisów skal i testów===== | =====Zasady tworzenia opisów skal i testów===== | ||
- | Opisane zasady zostały zapisane w ramach funkcji //stworz_skale_ewd()// z pakietu ZPDzapis. | + | Opisane zasady zostały zapisane w ramach funkcji //stworz_skale_ewd()// z pakietu [[ewdpakiety#zpdzapis|ZPDzapis]]. |
====Zasady tworzenia opisów testów==== | ====Zasady tworzenia opisów testów==== | ||
Linia 32: | Linia 39: | ||
gdzie //[;...]// oznacza opcjonalne //sufiksy// opisujące specyfikę danej skali, a wartości //kod_konstruktu// opisuje poniższa tabela. | gdzie //[;...]// oznacza opcjonalne //sufiksy// opisujące specyfikę danej skali, a wartości //kod_konstruktu// opisuje poniższa tabela. | ||
- | ^ rodzaj egzaminu ^ części egzaminu ^ kod_konstruktu ^ uwagi ^ typ powiązanych wsk. EWD | | + | ^ rodzaj egzaminu ^ kod_konstruktu ^ części egzaminu ^ uwagi ^ typ wsk. EWD | |
- | | sprawdzian | ndt. | //s// | | trzyletnie | | + | | sprawdzian | //s// | ndt. | | trzyletnie | |
- | | ::: | ndt. | //sR// | | jednoroczne | | + | | ::: | //sR// | ndt. | | jednoroczne | |
- | | egzamin gimnazjalny | humanistyczna | //gh// | do 2011 r. | trzyletnie | | + | | egzamin gimnazjalny | //gh// | humanistyczna | do 2011 r. | trzyletnie | |
- | | ::: | historia i WOS | ::: | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | ::: | historia i WOS | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | j. polski | ::: | ::: | ::: | | + | | ::: | ::: | j. polski | ::: | ::: | |
- | | ::: | matematyczno-przyrodnicza | //gm// | do 2011 r. | ::: | | + | | ::: | //gm// | matematyczno-przyrodnicza | do 2011 r. | ::: | |
- | | ::: | matematyka | ::: | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | ::: | matematyka | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | przedmioty przyrodnicze | ::: | ::: | ::: | | + | | ::: | ::: | przedmioty przyrodnicze | ::: | ::: | |
- | | ::: | historia i WOS | //gh_h// | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | //gh_h// | historia i WOS | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | j. polski | //gh_p// | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | //gh_p// | j. polski | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | matematyka | //gm_m// | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | //gm_m// | matematyka | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | przedmioty przyrodnicze | //gm_p// | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | //gm_p// | przedmioty przyrodnicze | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | humanistyczna | //ghR// | do 2011 r. | jednoroczne | | + | | ::: | //ghR// | humanistyczna | do 2011 r. | jednoroczne | |
- | | ::: | historia i WOS | ::: | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | ::: | historia i WOS | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | j. polski | ::: | ::: | ::: | | + | | ::: | ::: | j. polski | ::: | ::: | |
- | | ::: | matematyczno-przyrodnicza | //gmR// | do 2011 r. | ::: | | + | | ::: | //gmR// | matematyczno-przyrodnicza | do 2011 r. | ::: | |
- | | ::: | matematyka | ::: | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | ::: | matematyka | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | przedmioty przyrodnicze | ::: | ::: | ::: | | + | | ::: | ::: | przedmioty przyrodnicze | ::: | ::: | |
- | | ::: | j. polski | //gh_pR// | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | //gh_pR// | j. polski | od 2012 r. | ::: | |
- | | ::: | matematyka | //gm_mR// | od 2012 r. | ::: | | + | | ::: | //gm_mR// | matematyka | od 2012 r. | ::: | |
- | | matura | j. polski, historia, WOS | //m_h// | | trzyletnie | | + | | matura | //m_h// | j. polski, historia, WOS | | trzyletnie | |
- | | ::: | j. polski | //m_jp// | | ::: | | + | | ::: | //m_jp// | j. polski | | ::: | |
- | | ::: | matematyka | //m_m// | | ::: | | + | | ::: | //m_m// | matematyka | | ::: | |
- | | ::: | matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia, informatyka | //m_mp// | | ::: | | + | | ::: | //m_mp// | matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia, informatyka | | ::: | |
- | | ::: | j. polski | //m_jpR// | | jednoroczne | | + | | ::: | //m_jpR// | j. polski | | jednoroczne | |
- | | ::: | matematyka | //m_mR// | | ::: | | + | | ::: | //m_mR// | matematyka | | ::: | |
+ | ====Rodzaje skal a typy wskaźników EWD==== | ||
+ | |||
+ | **Skale związane ze wskaźnikami trzyletnimi** podlegają dalszym przekształceniom, polegającym na ew. łączeniu kryteriów oceny w pseudokryteria i ew. skracaniu skal oceny (pseudo)kryteriów. W powiązaniu z nimi przechowywane sąL | ||
+ | |||
+ | * Skalowania przeprowadzone modelami 2PL/SGRM. | ||
+ | |||
+ | **Skale związane ze wskaźnikami jednorocznymi** - z //kodem_konstruktu// kończącym się na **//'R'//** zawierają nieprzekształcone w żaden sposób kryteria oceny (żadnych łączeń w pseudokryteria, ani skracania skal oceny). W powiązaniu z nimi przechowywane są: | ||
+ | |||
+ | * Normalizacje ekwikwantylowe dla wyniku łącznego (sumy punktów) - tylko w przypadku sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego. | ||
+ | * Skalowania przeprowadzane modelami Rascha - z wyjątkiem sprawdzianu. | ||
+ | * Związane z tymi modelami Rascha mapowania sum punktów na oszacowania poziomu umiejętności. | ||
+ | |||
====Mapowanie opisów skal na opisy testów==== | ====Mapowanie opisów skal na opisy testów==== | ||