Arkusz egzaminacyjny
Test pisany przez ucznia na egzaminie.
Arkusze egzaminacyjne oznaczane są kodami postaci: {EGZ}{WERSJA}{TYP}-{ROK}{TERMIN}, gdzie:
{EGZ} oznacza rodzaj i część egzaminu, np.:
S- - sprawdzian;
GH- - część humanistyczna egzaminu gimnazjalnego (przed 2012 rokiem);
GH-P - część polonistyczna egzaminu gimnazjalnego (od 2012 roku);
MPO-P1 - matura na poziomie podstawowym z języka polskiego;
MJA-R1 - matura na poziomie rozszerzonym z języka angielskiego - pierwsza część;
MJA-R2 - matura na poziomie rozszerzonym z języka angielskiego - druga część.
{WERSJA} - wersja arkusza
wersje typowo różnią się tylko układem odpowiedzi w pytaniach zamkniętych (a w pojedynczych przypadkach także kolejnością podpunktów w niektórych pytaniach - np. część historia i WOS egzaminu gimnazjalnego z lat 2012 i 2013);
w wypadku sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego stosowane są na ogół dwie wersje - A i B (w latach 2004-2009 na egzaminie gimnazjalnym stosowano także wersję C), natomiast na maturze stosowana jest najczęściej tylko jedna wersja (oznaczana A) - wyjątek stanowią matematyka na poziomie podstawowym oraz języki obce (wersje A i B);
od 2015 roku wersje sprawdzianu zaczęto oznaczać jako X i Y (zamiast dotychczasowych A i B), choć nie wiąże się to z żadną wartą wspomnienia zmianą w budowie arkuszy.
{TYP} - typ arkusza:
1 - arkusz podstawowy;
4 - arkusz dla słabo widzących (większą czcionką, ta sama treść jak w podstawowym);
5 - arkusz dla niedowidzących (jeszcze większą czcionką, ta sama treść jak w podstawowym);
6 - arkusz dla niewidomych (braillem, uproszczone treści niektórych zadań względem arkusza standardowego);
7 - arkusz dla słabo słyszących i niedosłyszących (uproszczone treści niektórych zadań względem arkusza standardowego);
8 - arkusz dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (oddzielny zestaw zadań);
L1 - arkusz standardowy w języku litewskim;
U1 - arkusz standardowy w języku ukraińskim.
{ROK} - rok w zapisie dwucyfrowym.
{TERMIN} - termin realizacji arkusza:
1 - arkusz pilotażowy;
2 - termin główny;
3 - termin zapasowy;
4 - termin poprawkowy.
Nieznane arkusze
Czasami informacja o arkuszu egzaminacyjnym pisanym przez ucznia nie była zbierana lub zawierała brak danych. Wymusiło to konieczność stosowania w bazie specjalnych oznaczeń dla nieznanej wersji i/lub typu arkusza. Zapisane zostały one w bazie poprzez zamianę litery opisujące wersję i typ arkusza na znak zapytania. Stąd też:
Arkusze w "nowej maturze" (od 2015 r.)
Zmiana formuły matury w 2015 r. doprowadziła do tego, że dla większości przedmiotów maturalnych istnieje zarówno arkusz w wersji „starej”, jak i „nowej”. Przy tym:
* jeśli przedmiot posiada pulę pytań zamkniętych, których rozwiązania uczeń przenosi na kartę odpowiedzi, a następnie są one skanowane i automatycznie oceniane (języki obce i matematyka), wtedy;
* jeśli natomiast wszystkie pytania w arkuszu oceniane są przez egzaminatora, to używany jest *ten sam (sic!) kod arkusza* zarówno dla „nowej”, jak „starej” formuły egzaminu.
Ponieważ na potrzeby bazy niezbędne jest rozróżnienie arkuszy „starej” i „nowej” formuły egzaminu, zdecydowano, że:
* arkuszom „nowej” matury przypisane zostanie oznaczenie wersji X i Y (na wzór oznaczeń wersji wprowadzonych w 2015 r. dla sprawdzianu);
* arkuszom „starej” matury przypisane zostaną oznaczenia wersji A i B (jak w latach poprzednich).
Powoduje to, że oznaczenia arkuszy w bazie przestają być zgodne z oznaczeniami użytymi przez CKE, ale za to przynajmniej pozwalają na łatwe rozróżnienie arkuszy w „starej” i „nowej” formule egzaminu.